FlowLife
Моторни масла. Как да изберем подходящото?

Какво масло да избера и колко често да го сменям?

Няколко са основните фактори оказващи влияние върху избора на подходящото масло и интервала за смяна. Обърнете внимание на маркировките върху тубата. Според класификацията за качество, хубавото масло трябва да отговаря най-малко на ACEA A3/B3 и на АPI SJ,SL/CF.

Запознайте се и с конкретните изисквания на автопроизводителя. Ако не сте първи собственик на автомобила, разберете с какво масло (минерално, полусинтетика, пълна синтетика) е каран досега. От съществено значение са и километрите на автомобила. Ако автомобила е на около 100-хил. км. и е работил само с пълна синтетика е препоръчително да налеете отново такова масло. За новите двигатели това е задължително правило, защото то осигурява висококачествено смазване и предпазва двигателя.

Ако колата е от 100 до 150-180хил.км. можете да продължите със синтетично или да минете към полу-синтетика без това да нанесе вреди на двигателя.

Ако колата е над 200хил.км полусинтетиката е препоръчителна, а дори може да минете и на минерално масло, което да уплътни възникналите от износването хлабини. Напълно синтетичното масло става прекалено „тънко“ за автомобили с голям пробег. То може да доведе до „тракане“ в двигателя, течове на масло и дори до по-сериозни аварии.

При закупуването на автомобил втора употреба, никога неможем да имаме гаранция за реалният пробег. Често се случва екземпляри на 4-5 години да са навъртяли и над 300хил.км., затова внимавайте с наливането на пълна синтетика в такива коли, независимо как ви убеждават „майстори“ и продавачи. Ако автомобилът е каран дълго време с полусинтетика рискувате наливайте пълна синтетика. Ако сте карали с минерално масло НИКОГА не наливайте пълна синтетика.

С увеличаване на изминатите километри сменяйте маслата от синтетично към полусинтетично и след това минерално.

Всеки автопроизводител посочва кога трябва да се смени маслото. Обикновено това става при достигане на 10-11хил.км от последната смяна. При чисто нови автомобили първата смяна може да стане и на 15-20хил.км.(дори повече). Препоръчително е при автомобили с турбо, смяната да се извършва около 8-9хил.км., тъй като маслото от двигателя смазва и турбината. Значение за интервалите на смяна оказват и фактори като броя на студените стартове (повече кондензация в студен двигател), околната температура, износването на двигателя, ефективността на клапата на изгорелите газове.

При смяна на масло ЗАДЪЛЖИТЕЛНО сменяйте и масления филтър.

По материали Autoreview.bg, Теодор Трифонов